Voorwaarden
Algemene voorwaarden voor schoonmaakwerkzaamheden
Algemene Voorwaarden
Vastgesteld door:
de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB)
Inhoud:
Hoofdstuk A: Algemeen deel betreffende alle soorten schoonmaakdiensten en producten
Hoofdstuk B: Aanvullende voorwaarden glasbewassing, vloerenonderhoud en gevelreiniging
Hoofdstuk A: Algemeen deel betreffende alle soorten schoonmaakdiensten.
Artikel 1. Definities.
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Aannemer: de schoonmaak- en glasbewassingsonderneming die als gebruiker deze AV van toepassing verklaart in haar Overeenkomsten;
AVG: (Europese) Algemene Verordening Gegevensbescherming;
AVB: Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven
AV: deze algemene voorwaarden;
CAO: de Collectieve Arbeidsovereenkomst in het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf
Diensten: Schoonmaak- en glasbewassingswerkzaamheden zoals reiniging, leegruimen, desinfectie, van Objecten in de meest brede zin van het woord waaronder bijvoorbeeld
Industriële reiniging:
Waaronder het verwijderen, afvoeren en (doen) verwerken van vervuiling, afzetting en dergelijke in de ruimste zin van het woord, van of in industriële gebouwen, installaties, magazijnen.
Gevel-, vloeren- en glasreiniging:
Waaronder het verwijderen van aangebrachte of door atmosferische invloeden ontstane vervuiling aan verticale en/of horizontale oppervlakken, ongeacht de materiaalsoort of -structuur, alsmede het op bedoelde oppervlakken aan- of opbrengen van lagen met beschermende, afstotende, egaliserende en/of impregnerende werking.
Calamiteitenreiniging:
Waaronder het na een calamiteit beredderen, reinigen en/of reconditioneren van opstallen, voorraden, machines en/of inventaris, een en ander in de ruimste zin van het woord.
Huismeester- oftewel handyman-diensten:
Waaronder het zorgen voor een schoon en veilig woon- en leefklimaat in de Objecten en het toezicht houden op de uitvoering van werkzaamheden op het gebied van schoonmaak-, onderhoud- en (technisch) beheer van het Object.
Hulpmiddelen: ten behoeve van de Werkzaamheden door Aannemer ingezette middelen zoals reinigingsmiddelen en materialen, hoogwerkers, bedrijfsmiddelen en machines etc.
Informatie: alle informatie, gegevens, materialen en instructies ontvangen van Opdrachtgever of van derden op verzoek van Opdrachtgever, waaronder ook informatie over het Object en de in verband daarmee te reinigen oppervlakten.
Object: het voorwerp van de Werkzaamheden, waaronder begrepen maar niet beperkt tot de binnen- en buitenkant van een gebouw, zoals vloeren, gevels, ramen, de binnen- en buitenkant van een schip, cleanrooms, een bus, een trein, sanitair, een productiemiddel, een slachterij, een fabriek, een industrieel terrein, een installatie, een voorraad, inventaris en/of een andere roerende dan wel onroerende zaak, etc.
Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Aannemer een Overeenkomst sluit;
Overeenkomst: elke overeenkomst van opdracht tussen Partijen strekkende tot het leveren van Producten en Diensten, inclusief het Werkprogramma, elke schriftelijke wijziging of aanvulling op de Overeenkomst, stilzwijgende verlengingen daarvan, alsmede alle feitelijke en rechtshandelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van die overeenkomst, mondelinge en schriftelijke aanbiedingen van Aannemer daaronder begrepen.
Partijen: Aannemer en Opdrachtgever;
Producten: Reinigingsmiddelen, apparatuur, machines, installaties, (sanitaire) gebruiksartikelen etc. welke verband houden met de Diensten in de meest brede zin van het woord en verkocht of verhuurd worden aan Opdrachtgever.
Algemene voorwaarden Cleanor V.O.F. Pagina 2 - 11
Werkzaamheden: alle door Aannemer ten behoeve van Opdrachtgever uit te voeren handelingen en verrichtingen welke nuttig en noodzakelijk zijn om de Diensten te leveren zoals beschreven in de Overeenkomst.
Werkprogramma: een overzicht (werkbon o.i.d.) dat onderdeel uitmaakt van de Overeenkomst en waarop Aannemer in overleg met Opdrachtgever een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de Werkzaamheden aangeeft, zo mogelijk met vermelding van de plaats, het tijdstip en de frequentie van de Werkzaamheden etc., inclusief de voorbereidingsmaatregelen daarop en de prijs.
Artikel 8. Onderaanneming.
Aannemer zal bij het inschakelen van onderaannemers voor de uitvoering van Overeenkomst de
nodige zorgvuldigheid in acht nemen bij het selecteren van de onderaannemers en indien Aannemer
dat nodig acht, voorafgaand overleggen met Opdrachtgever.
Artikel 9. Prijs van de Werkzaamheden.
9.1 De prijs van de Werkzaamheden is gebaseerd op de volgende objectieve en subjectieve
factoren:
Onder objectieve factoren worden begrepen:
de kostprijsbepalende factoren ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst, waaronder maar niet
beperkt tot de loon- en/of andere bedrijfskosten van Aannemer, de kosten van de gebruikte
Hulpmiddelen, materialen, transportmiddelen en dergelijke.
Onder subjectieve factoren worden begrepen; de wensen van Opdrachtgever en de bij de opname
van de Werkzaamheden aanwezige of opgegeven of aangenomen hoedanigheden van het Object,
waaronder maar niet beperkt tot de oppervlakte, de bezetting, de toegankelijkheid, de aankleding,
de inrichting, het gebruik en de bestemming.
9.2 Zodra na het sluiten van de Overeenkomst in de objectieve factoren een wijziging optreedt
waarop Aannemer in redelijkheid geen invloed kan uitoefenen, waaronder maar niet beperkt tot een
wijziging in de toepasselijke CAO en/of een wetswijziging, heeft Aannemer het recht de daaruit
voortvloeiende kostenverhogingen aan Opdrachtgever door te berekenen, ongeacht of de wijziging
te voorzien was ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst.
9.3 Indien na het sluiten van de Overeenkomst in de subjectieve factoren een wijziging optreedt die
naar het oordeel van Aannemer een aanpassing in het Werkprogramma en in prijs noodzakelijk
maakt, zal deze prijsaanpassing tot stand komen na schriftelijk akkoord van Opdrachtgever. Dat
schriftelijke akkoord is niet nodig indien er sprake is van meerwerk in de zin van 5.1.
9.4 Opdrachtgever heeft geen recht op vermindering van de prijs indien de uitvoering van de
Werkzaamheden door Aannemer niet of niet geheel mogelijk of niet zinvol is als gevolg van
omstandigheden die krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor
rekening en risico van Opdrachtgever komen.
Artikel 10. Betalingsvoorwaarden.
10.1 Betaling van de facturen dient binnen 30 dagen na factuurdatum of zoveel eerder als is
overeengekomen, te geschieden op de overeengekomen wijze. De voorgenoemde betalingstermijn is
een fatale termijn. De betaling dient verder onvoorwaardelijk en zonder opschorting, korting of
verrekening, uit welken hoofde ook te geschieden. Opdrachtgever zal geen beslag onder zichzelf
doen leggen.
10.2 Opdrachtgever is, zonder dat ingebrekestelling is vereist, in verzuim door het verstrijken van
de betalingstermijn.
Algemene voorwaarden Henry Totaal V.O.F. Pagina 5 - 11
10.3 Indien Opdrachtgever ter zake van enige betaling in verzuim is, zijn alle vorderingen van
Aannemer op Opdrachtgever onmiddellijk en geheel opeisbaar. Tevens is Aannemer alsdan
gerechtigd de Werkzaamheden geheel of gedeeltelijk op te schorten of te beëindigen. Aannemer is
nimmer aansprakelijk voor eventuele schade die Opdrachtgever als gevolg hiervan lijdt.
10.4 Tijdens haar verzuim is Opdrachtgever over de openstaande vorderingen een vertragingsrente
van 1% per maand of gedeelte van een maand verschuldigd.
10.5 Bij buitengerechtelijke invordering is Opdrachtgever, naast de hoofdsom en de
vertragingsrente, de werkelijk door Aannemer gemaakte incassokosten verschuldigd. De
buitengerechtelijke incassokosten belopen ten minste 15% over de eerste € 5.000 (met een
minimum van € 250), 10% over het meerdere tot € 10.000, 8% over het meerdere tot € 20.000,
5% over het meerdere tot € 60.000 en 3% over het meerdere boven € 60.000. Bij gerechtelijke
invordering is Opdrachtgever tevens de gerechtelijke kosten verschuldigd, daaronder begrepen alle
daadwerkelijk gemaakte kosten van rechtsbijstand en de (geliquideerde) proceskosten indien
Opdrachtgever geheel of in overwegende mate in het ongelijk wordt gesteld. Tevens is Aannemer
alsdan gerechtigd de Werkzaamheden geheel of gedeeltelijk op te schorten of te beëindigen.
Aannemer is nimmer aansprakelijk voor eventuele schade die Opdrachtgever als gevolg hiervan lijdt.
10.6 Indien Aannemer gerede twijfel heeft omtrent de betalingscapaciteit van Opdrachtgever kan
Aannemer op eerste verzoek, zowel voorafgaand aan als tijdens de uitvoering van de
Overeenkomst, verlangen dat Opdrachtgever een gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling doet dan
wel genoegzame zekerheid stelt voor de nakoming van haar verbintenis. Onder genoegzame
zekerheid wordt in ieder geval verstaan een op eerste verzoek van Aannemer opeisbare doorlopende
bankgarantie, gesteld door een eerste klas Nederlandse bank, ter hoogte van 110% van de door
Opdrachtgever verschuldigde bedragen (100% van deze bedragen met een opslag van 10% voor
rente).
10.7 Indien de Werkzaamheden eenmalig zijn, is Aannemer gerechtigd om vóór aanvang van de
Werkzaamheden een voorschot van ten minste 30% van de prijs te vragen.
10.8 Betalingen door Opdrachtgever zullen worden aangewend ter voldoening van
achtereenvolgens:
1. vergoeding van schaden en (buitengerechtelijke en incasso) kosten;
2. vergoeding van de vertragingsrente;
3. de uitstaande hoofdsom zoals gefactureerd.
10.9 Indien de Werkzaamheden strekken tot het herstellen van schade waarvoor aan de kant van
Opdrachtgever recht bestaat op het innen van verzekeringsgelden, zoals in geval van brand- en
roetreiniging, zal Opdrachtgever op eerste verzoek van Aannemer, meewerken aan een cessie van
haar vordering op assuradeuren. Dit laat onverlet de verplichting van Opdrachtgever om de
openstaande vordering te voldoen aan Aannemer inclusief de BTW, indien en voor zover deze niet
door de verzekeringsuitkering is gedekt.
Artikel 11. Eigendomsvoorbehoud Producten.
11.1 Wanneer Aannemer Producten aan Opdrachtgever verkoopt, behoudt Aannemer zich de
eigendom van deze Producten voor totdat deze Producten zijn betaald, en alle overige vorderingen
genoemd in artikel 3:92 lid 2 BW die Aannemer op Opdrachtgever heeft of zal verkrijgen zijn
voldaan.
11.2 Opdrachtgever is vanwege het eigendomsvoorbehoud gehouden om de Producten met de
nodige zorgvuldigheid en als herkenbare eigendom van Aannemer te bewaren.
11.3 Zolang de eigendom van de Producten niet op Opdrachtgever is overgegaan, mag zij de
Producten niet verpanden of aan een derde enig ander recht daarop verlenen. Het is Opdrachtgever
ook niet toegestaan de Producten door te verkopen tenzij dit in het kader van de normale
uitoefening van haar bedrijf gebruikelijk is.
11.4 Indien Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van haar verbintenis of indien Aannemer
goede grond heeft te vrezen dat Opdrachtgever hierin tekort zal schieten, ook in de gevallen als
bedoeld in artikel 6:80 BW, is Aannemer, onverminderd haar overige rechten, bevoegd onmiddellijke
afgifte te vorderen van de onder eigendomsvoorbehoud vallende Producten. Hiertoe verklaart
Opdrachtgever dat zij op eerste verzoek van Aannemer op ieder gewenst tijdstip alle relevante
gegevens uit de administratie zal verschaffen. Tevens verklaart Opdrachtgever dat zij op eerste
verzoek Aannemer de toegang zal verschaffen tot haar bedrijfsgebouwen en bedrijfsterreinen
teneinde Aannemer te laten verifiëren of de Producten nog aanwezig zijn in de voorraad van
Opdrachtgever teneinde deze mee te nemen dan wel deze over te dragen in eigendom en er een
eerste stil pandrecht op te vestigen.
11.5 Na afgifte van de Producten zal Opdrachtgever worden gecrediteerd voor de marktwaarde die
de Producten op dat moment hebben, die in geen geval hoger kan zijn dan de oorspronkelijke prijs,
verminderd met de op de terugneming gevallen kosten en de overige schade van Aannemer.
Algemene voorwaarden Henry Totaal V.O.F. Pagina 6 - 11
11.6 Indien de bepalingen uit dit artikel, met name de afgifteplicht, niet of niet tijdig worden
nageleefd door Opdrachtgever, verbeurt Opdrachtgever ten behoeve van Aannemer zonder dat
rechterlijke tussenkomst vereist is, een direct opeisbare boete van € 10.000,- per overtreding en €
500,- voor iedere dag dat de overtreding voortduurt.
11.7 Opdrachtgever doet bij voorbaat afstand van eventuele retentierechten met betrekking tot de
producten en zal geen beslag doen leggen op de producten.
Artikel 12. Aansprakelijkheid en AVB.
12.1 Aannemer beperkt haar bedrijfs- en opzichtaansprakelijkheid jegens Opdrachtgever tot de
vergoeding van de directe (zaak)schade jegens Opdrachtgever en aan haar gerelateerde derden die
het rechtstreekse gevolg is van uitoefenen van haar bedrijf alsmede van een (samenhangende serie
van) toerekenbare tekortkoming(en) in de uitvoering van de Werkzaamheden. Deze
aansprakelijkheid voor directe schade is altijd beperkt tot de bedragen welke volgens de
aansprakelijkheidsverzekeraar van Aannemer voor het betreffende evenement worden uitgekeerd
(zie de maximale dekkingsbedragen onder 12.4) dan wel tot het bedrag in artikel 12.5 indien geen
uitkering plaatsvindt, vermeerderd met het eventueel door Aannemer uit hoofde van de AVB te
dragen eigen risico.
12.2 Onder directe schade wordt – onder meer – verstaan: de gemaakte redelijke kosten ter
vaststelling van de oorzaak en omvang van de schade; de gemaakte redelijke kosten om de
prestatie van Aannemer aan de Overeenkomst te laten beantwoorden en de gemaakte redelijke
kosten ter voorkoming of beperking van de schade.
12.3 Aannemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen maar niet
uitsluitend: gederfde winst, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, bijv. door het
tijdelijk geen gebruik kunnen maken van ruimten in het Object, en andere gevolgschade of indirecte
schade die het gevolg is van het niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteren door Aannemer,
uitgezonderd aansprakelijkheid veroorzaakt door opzet of roekeloosheid van Aannemer zoals
bedoeld in artikel 7:952BW.
12.4 Aannemer heeft een AVB afgesloten. Daarin zijn schades van Opdrachtgever, waarvoor
Aannemer aansprakelijk wordt geacht onder de AVB, verzekerd tot maximaal:
• bij bedrijfsaansprakelijkheid schades tot € 1.134.000,- per aanspraak, met maximum van €
2.500.000,- totaal aan aanspraken per verzekeringsjaar (onder aftrek het in de AVB genoemde
eigen risico per aanspraak);
• bij opzichtschades (aan in bewerking zijnde glasoppervlaktes, interieur, gevels of vloeren) tot
€ 50.000,- per aanspraak met een maximum van € 100.000,- per verzekeringsjaar (onder aftrek het
in de AVB genoemde eigen risico per aanspraak);
• bij verlies van sleutels van een Object door Aannemer tot de kosten voor het vervangen van
de sleutels tot € 25.000,- per aanspraak met een maximum van € 50.000,- per verzekeringsjaar
(onder aftrek het in de AVB genoemde eigen risico per aanspraak).
12.5 Indien, om welke reden dan ook, geen uitkering krachtens de AVB mocht plaatsvinden, is de
totale door Aannemer erkende aansprakelijkheid, uit welken hoofde ook, beperkt tot het bedrag van
de schade die Aannemer ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst voorzag als mogelijk gevolg
van het tot vergoeding verplichtende handelen of nalaten. Dit is altijd gemaximeerd tot het bedrag
van de netto factuurwaarde van de Werkzaamheden, en als de Overeenkomst een
duurovereenkomst betreft dan wordt het bedrag gesteld op maximaal eenmaal het bedrag dat in de
twaalf maanden voorafgaand aan het ontstaan van de schade in rekening is gebracht aan
Opdrachtgever.
12.6 Onverminderd hetgeen hiervoor is bepaald, is Aannemer voor schade die het gevolg is van het
gebruik van Producten die zij van derden heeft betrokken, niet verder aansprakelijk dan deze
derden jegens Aannemer.
12.7 Ingeval er asbest vrijkomt door de Werkzaamheden is Aannemer nimmer aansprakelijk voor de
kosten en/of schade die hierdoor ontstaat.
12.8 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat Opdrachtgever
de schade onverwijld, doch uiterlijk 14 dagen nadat Opdrachtgever bekend is geworden met de
schade of daarmee redelijkerwijs bekend had moeten worden, schriftelijk aan Aannemer meldt.
12.9 Eventuele rechtsvorderingen dienen op straffe van verval van alle rechten uiterlijk 1 jaar na
tijdige melding van de schade aanhangig te zijn gemaakt.
12.10 Aannemer kan zich niet beroepen op een beperking van haar aansprakelijkheid, voor zover de
schade het rechtstreekse gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van Aannemer.
12.11 Opdrachtgever is gehouden om schade beperkende maatregelen te nemen. Aannemer heeft
altijd het recht om de schade ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering van de
uitgevoerde Werkzaamheden.
Algemene voorwaarden Henry Totaal V.O.F. Pagina 7 - 11
12.12 Het bepaalde in de voorgaande leden heeft zowel betrekking op de contractuele als de
buitencontractuele aansprakelijkheid van Aannemer jegens Opdrachtgever.
Artikel 13. Verbod op overname werknemers
13.1 Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van Aannemer dan wel een verzoek zoals
bedoeld in 15.1. is het Opdrachtgever dan wel aan haar gelieerde vennootschappen niet toegestaan,
noch gedurende de looptijd van de arbeidsovereenkomst van werknemers met Aannemer noch
gedurende de looptijd van de Overeenkomst en gedurende zes maanden na beëindiging daarvan,
werknemers van Aannemer in dienst te nemen dan wel op enigerlei andere wijze, direct of indirect,
in te schakelen voor het verrichten van Werkzaamheden ten behoeve van Opdrachtgever dan wel
aan haar gelieerde vennootschappen.
13.2 Bij overtreding van het voorgaande lid, verbeurt Opdrachtgever ten behoeve van Aannemer
zonder dat rechterlijke tussenkomst vereist is, een direct opeisbare boete van € 3.000,- per
werknemer en € 500,- voor iedere week dat de overtreding per werknemer voortduurt.
Artikel 14. Contractswisseling en werkgelegenheid
14.1 Aannemer is gehouden aan de CAO waaronder de contractwisselingsparagraaf en het
bijbehorende overdrachtsprotocol. Om aan de verplichtingen die hieruit voortvloeien te kunnen
voldoen heeft Aannemer informatie van Opdrachtgever nodig. Opdrachtgever verplicht zich derhalve
om zo vroeg mogelijk in overleg te treden met Aannemer over een gewenste heraanbesteding,
waarbij Opdrachtgever de minimale opzegtermijn van 3 maanden bij de opzegging van de
Overeenkomst in acht houdt of zoveel meer als is overeengekomen. Ook zal Opdrachtgever
onverwijld nadat de gunning heeft plaatsgevonden aan het nieuwe schoonmaakbedrijf, de gegevens
van het nieuwe schoonmaakbedrijf doorgeven aan Aannemer zodat Aannemer tijdig aan haar
plichten voortvloeiende uit de CAO kan voldoen.
14.2 Indien door Opdrachtgever of mede door haar toedoen bij een contractwisseling significant
verkeerde of te late Informatie is verstrekt aan Aannemer bijvoorbeeld over de op het object
werkzame werknemers, dan is Aannemer gerechtigd de Overeenkomst per direct schadevrij te
annuleren nog vóór aanvang van de Werkzaamheden tot uiterlijk de 4e maand na aanvang van de
Werkzaamheden, mits deze informatie ertoe zou hebben geleid dat Aannemer de Overeenkomst niet
of op andere voorwaarden was aangegaan. Dit laatste staat ter vrije beoordeling van de Aannemer.
14.3 Opdrachtgever kan Aannemer niet aansprakelijk houden voor schade van welke aard dan ook
die door de overgenomen werknemers zijn veroorzaakt voor het moment van contractwisseling noch
staat Aannemer in voor de kwaliteit en uitvoering van de overeengekomen Werkzaamheden die door
de overgenomen werknemers zijn verricht voor de contractwisseling.
Artikel 15. Overnameplicht bij inbesteding.
15.1 Voor zover Opdrachtgever na beëindiging van de Overeenkomst met Aannemer de Diensten
inbesteedt, dus zelf gaat uitvoeren, zal Opdrachtgever op eerste schriftelijk verzoek van Aannemer
de werknemers op het betreffende Object een arbeidsovereenkomst aanbieden waarbij Partijen nu
voor alsdan overeenkomen dat dit zal geschieden op basis van de wettelijke bepalingen ex 7:662
e.v. inzake overgang van onderneming.
15.2 Indien Aannemer voor de Werkzaamheden op een Object een of meer duurzame Hulpmiddelen
heeft aangeschaft in de 12 maanden voorafgaande aan de inbesteding van de Diensten, met
gezamenlijke bruto aanschafwaarde van € 500,- of hoger, dan is Opdrachtgever verplicht, zodra
Aannemer dat schriftelijk aangeeft, die Hulpmiddelen over te nemen voor de dan geldende
boekwaarde. Bij berekening van de boekwaarde wordt rekening gehouden met een afschrijving van
5 jaar voor schrobmachines en 2 jaar voor andersoortige apparatuur en machines.
Artikel 16. Overmacht, opschorting en ontbinding.
16.1 Onder overmacht ("niet-toerekenbare niet-nakoming") wordt hier verstaan: elke niet aan de
schuld, in subjectieve zin, aan Aannemer te wijten omstandigheid die maakt dat het voor Aannemer
onmogelijk of praktisch te bezwaarlijk is om de Diensten en Werkzaamheden of een gedeelte
daarvan na te komen of verder na te komen, ongeacht of deze omstandigheid ten tijde van de
totstandkoming van de Overeenkomst reeds was te voorzien. Onder overmacht wordt in deze
voorgaande zin in ieder geval begrepen zonder daarmee limitatief te zijn: overlijden en ontstentenis
van de eigenaar-leidinggevende van Aannemer of werknemers, oorlog, oorlogsgevaar, terrorisme,
oproer, molest, brand, waterschade, natuurgeweld, epidemieën, pandemieën, uitbraken van
bacteriële infecties en ziektes zoals listeria, salmonella (in het Object), vrijkomen van giftige stoffen
(in het Object), overstroming, werkstaking, bedrijfsbezetting, uitsluiting, in en
uitvoerbelemmeringen, overheidsmaatregelen, machinebreuk, storingen in de levering van energie
Algemene voorwaarden Henry Totaal V.O.F. Pagina 8 - 11
(in het Object), uitblijven van bepaalde vergunningen noodzakelijk voor de Werkzaamheden,
bedrijfsstoring en overmacht van toeleveranciers.
16.2 In geval van overmacht als bedoeld in lid 1, is Aannemer bevoegd de nakoming van haar
verbintenis of een gedeelte daarvan tijdens de overmacht op te schorten en kan Opdrachtgever als
gevolg daarvan geen nakoming, schadevergoeding of gedeeltelijke ontbinding vorderen doch zal
deze wel de gebruikelijke facturen voor de overeengekomen Diensten moeten blijven voldoen.
16.3 Als de periode van overmacht en als gevolg daarvan de opschorting zoals hiervoor bedoeld,
langer duurt dan 4 weken, is Aannemer bevoegd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te
ontbinden waarbij Aannemer niet gehouden is tot schadevergoeding, met dien verstande dat indien
Aannemer haar verbintenis voor of na het intreden van de overmacht gedeeltelijk is nagekomen, zij
steeds recht heeft op een evenredig deel van de prijs.
16.4 Aannemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien deze gebeurtenissen of
omstandigheden intreden nadat zij haar verbintenis had moeten nakomen.
16.5 Onverminderd de overige rechten die haar op grond van de Overeenkomst en/of deze
voorwaarden en/of de wet toekomen, is Aannemer bevoegd haar verbintenis op te schorten indien:
(a) Opdrachtgever een of meer verbintenissen die voor haar voortvloeien uit de Overeenkomst en/of
deze voorwaarden en/of de wet niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt; (b) Aannemer goede
grond heeft om te vrezen dat Opdrachtgever in de nakoming van een of meer verbintenissen zal
tekortschieten; (c) Opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, haar faillissement is
aangevraagd, aan Opdrachtgever al dan niet voorlopige surseance van betaling is verleend of een
verzoek daartoe is gedaan, ten aanzien van Opdrachtgever een wettelijke schuldsaneringsregeling
van toepassing is verklaard of een verzoek daartoe is gedaan of op andere wijze het vrije beheer
over haar vermogen verliest; (d) het bedrijf van Opdrachtgever wordt geliquideerd; (e)
Opdrachtgever haar bedrijfsvoering staakt dan wel de zeggenschap over haar bedrijf aan een ander
overdraagt.
16.6 Onverminderd de overige rechten die haar op grond van de Overeenkomst en/of deze
voorwaarden en/of de wet toekomen, is Aannemer in de in lid 5 van dit artikel bedoelde gevallen
bevoegd, zonder dat rechterlijke tussenkomst vereist is, de Overeenkomst door middel van een
schriftelijke kennisgeving aan Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien
Opdrachtgever ondanks sommatie gedurende acht dagen nalatig blijft haar verbintenissen na te
komen respectievelijk genoegzame zekerheid te stellen voor de nakoming van haar verbintenissen.
Voor “Opdrachtgever” moet in dit verband in voorkomend geval worden gelezen: “de curator ”dan
wel “de bewindvoerder”.
16.7 In geval van gehele of gedeeltelijke ontbinding van de Overeenkomst door Aannemer op basis
van dit artikel, is zij niet gehouden tot enige schadevergoeding en zijn al haar vorderingen op
Opdrachtgever onmiddellijk en geheel opeisbaar.
Artikel 16a Overmacht en onvoorziene omstandigheden aan de zijde van Opdrachtgever
16a.1 In geval overmacht zoals gedefinieerd in artikel 16.1 ingeroepen wordt aan de zijde van
Opdrachtgever, is Opdrachtgever in het geheel niet bevoegd om de Overeenkomst op te schorten
noch te ontbinden, ook niet indien nakoming slechts praktisch te bezwaarlijk maar nog steeds
mogelijk is. Opdrachtgever is dus alleen bevoegd om een beroep op overmacht ex artikel 16.1. te
doen indien de nakoming van de Overeenkomst in absolute zin feitelijk onmogelijk is geworden.
Onder de Overeenkomst is daarvan alleen sprake indien het voor Opdrachtgever door een van
buiten afkomende omstandigheid of gebeurtenis zoals genoemd in artikel 16.1. het onmogelijk is
geworden om het Object schoon te laten maken of om de betaling van de gebruikelijke facturen
voor de Diensten uit te voeren. Alleen in die gevallen is Opdrachtgever gerechtigd om de afname of
betaling van de Diensten op te schorten of de overeenkomst voor het niet uitvoerbare deel te
ontbinden. Ontbinding en niet-betaling is in zo’n geval toegestaan nadat er 3 maanden zijn
verstreken ná het ontstaan van de overmacht. Opdrachtgever dient altijd een beroep op opschorting
dan wel ontbinding schriftelijk per aangetekend schrijven te doen onder beschrijving en met
onderbouwing van de situatie van overmacht.
16a.2 Blijft betaling uit door Opdrachtgever, door een onterecht beroep van Opdrachtgever op grond
van het vorige lid, dan schiet Opdrachtgever toerekenbaar tekort en is Aannemer gerechtigd om
direct na het verstrijken van de fatale termijn (zie artikel 10) van de eerste onbetaalde factuur, en
dus zonder enige ingebrekestelling:
a. de eigen Diensten op te schorten ex artikel 6:52 BW; en
b. rente en incassokosten te vorderen zoals bedoeld in artikel 10;
c. de Overeenkomst te ontbinden en schadevergoeding te vorderen ex artikel 6:265 BW minimaal
bestaande uit de opdrachtsommen zoals die verschuldigd waren tot aan de datum waarop zij
oorspronkelijk verschuldigd waren.
Algemene voorwaarden Henry Totaal V.O.F. Pagina 9 - 11
16a.3 Ingeval Opdrachtgever een wijziging van de Overeenkomst wenst, waaronder bijv.
opschorting van de betaling of vermindering van de Overeenkomst, op grond van onvoorziene
omstandigheden ex artikel 6:258 BW (door bijvoorbeeld een pandemie die ten tijde van het aangaan
van de overeenkomst nog niet te voorzien was), dan zal Opdrachtgever daartoe een rechtelijk
verzoek moeten doen. Aannemer is pas bij toekenning door een rechter van zo’n verzoek, verplicht
daaraan mee te werken. Mocht een bevoegde rechter op verzoek van Opdrachtgever daadwerkelijk
dat verzoek toestaan dan spreken Partijen nu voor alsdan af de rechter dat alleen kan toewijzen
onder de verplichting dat Opdrachtgever minimaal 60% van de Diensten zal blijven betalen voor de
resterende duur van de Overeenkomst. Aannemer neemt dan de andere 40% voor haar rekening.
Partijen mogen immers wel de gevolgen van een beroep op onvoorziene omstandigheden
overeengekomen doch het beroep zelf mag niet contractueel worden uitgesloten.
Artikel 17. Verwerking van persoonsgegevens
17.1 In het kader van het uitvoeren van de Overeenkomst is het noodzakelijk dat Partijen
persoonsgegevens in de zin van AVG zoals, maar niet gelimiteerd tot, naam, e-mailadressen en
telefoonnummers verwerken. Partijen zijn niet gerechtigd om de persoonsgegevens voor andere
doeleinden te gebruiken dan voor de uitvoering van de Overeenkomst. Zowel Opdrachtgever als de
Aannemer zijn in dit geval in principe altijd beiden verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de
Algemene verordening gegevensbescherming (hierna: AVG) ten aanzien van de door of namens
Opdrachtgever aan Aannemer verstrekte persoonsgegevens tenzij Aannemer kan worden
aangemerkt als verwerker in de zin van de AVG.
17.2 In het geval Aannemer bij de uitvoering van de Overeenkomst optreedt als verwerker in de zin
van de AVG zal een separate verwerkersovereenkomst worden voorgelegd ter ondertekening welke
voldoet aan de wettelijke vereisten van de AVG.
17.3 Op ieder der Partijen rust te allen tijde een zelfstandige verplichting tot naleving van de AVG en
andere toepasselijke wet- en regelgeving alsmede eventueel toepasselijke contractuele of interne
verplichtingen op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens, waaronder maar niet
beperkt tot het nemen van passende beveiligingsmaatregelen, het tijdig in behandeling nemen van
verzoeken van betrokkenen en het informeren van betrokkenen ten aanzien van de verwerking van
persoonsgegevens.
17.4 Partijen garanderen jegens elkaar dat zij als verwerkingsverantwoordelijke rechtmatig
beschikken over in het eerste lid bedoelde persoonsgegevens en bevoegd zijn tot verstrekking van
die gegevens aan de ander. Partijen vrijwaren elkaar derhalve van alle aanspraken van de
betreffende betrokkenen en derden met betrekking tot die persoonsgegevens, behoudens van
datgeen waarvoor een verwerkingsverantwoordelijke zelf aansprakelijk is op grond van de AVG. Als
uitwisselende Partijen welke beiden verwerkingsverantwoordelijke zijn, bestaat er geen wettelijke
plicht in de zin van de AVG om nadere schriftelijke afspraken te maken over de privacy van de
betrokkenen ten aanzien waarvan de persoonsgegevens worden uitgewisseld tussen Partijen.
17.5 Voor zover in het kader van de Overeenkomst door Partijen persoonsgegevens worden
verwerkt, garanderen Partijen dat deze persoonsgegevens op een rechtmatige, behoorlijke en
zorgvuldige wijze worden verwerkt overeenkomstig de AVG. Technische en organisatorische
maatregelen zullen worden getroffen om de persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of enige
andere vorm van onrechtmatige verwerking, daarbij rekening houdend met de stand van de
techniek en de aard van de verwerking.
17.6 Ieder der Partijen verleent medewerking voor zover mogelijk en relevant wanneer een
betrokkene een verzoek indient ter uitoefening van zijn of haar rechten zoals, maar niet beperkt tot,
het recht op inzage, verbetering, verwijdering, bezwaar maken tegen de verwerking van de
persoonsgegevens en een verzoek tot overdraagbaarheid van de eigen persoonsgegevens.
17.7 Ieder der Partijen informeert elkander zo spoedig mogelijk, binnen de wettelijke termijnen,
over het ontdekken van een datalek waarbij persoonsgegevens zijn betrokken. Partijen zullen
vervolgens elkander op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen rondom het datalek.
• 1. een gedetailleerde omschrijving van het datalek;
• 2. type/soort persoonsgegevens betrokken bij het datalek;
• 3. van hoeveel personen de persoonsgegevens betrokken zijn bij het datalek;
• 4. de identiteit van de personen betrokken bij het datalek;
5. de getroffen maatregelen om negatieve gevolgen voor de betrokkenen te beperken en het
datalek te verhelpen;
• 6. de oorzaak van het datalek;
• 7. de duur van het datalek en het ontstaansmoment.
17.8 In het geval van een datalek zal in ieder geval de volgende informatie verstrekt worden:
Algemene voorwaarden Henry Totaal V.O.F. Pagina 10 - 11
Artikel 18. Duur en opzegging van de Overeenkomst.
18.1 Tenzij anders overeengekomen, is de Overeenkomst voor onbepaalde tijd aangegaan.
18.2 Bij een Overeenkomst voor onbepaalde tijd kan opzegging pas plaatsvinden nadat Aannemer 6
maanden de Werkzaamheden heeft uitgevoerd met inachtneming van artikel 18.3. en 18.4.
18.3 De opzegtermijn voor Partijen bij een Overeenkomst voor onbepaalde tijd bedraagt minimaal 3
maanden en deze termijn begint te lopen:
- bij opzegging door Aannemer:
vanaf het moment dat de aangetekend opzeggingsbrief door Aannemer aan Opdrachtgever is
verzonden.
- bij opzegging door de opdrachtgever:
1. indien de aannemer meedingt in de nieuwe aanbestedingsprocedure:
op het moment dat Aannemer het bericht heeft ontvangen wie de nieuwe aannemer is;
2. indien de aannemer niet meedingt in de nieuwe aanbestedingsprocedure
Op het moment dat Aannemer de opzegging bij aangetekend schrijven heeft ontvangen, echter met
dien verstande, dat minimaal 1 maand van de opzegtermijn dient te liggen na het moment, waarop
de nieuwe aannemer of het besluit tot herin besteding door Aannemer is ontvangen.
18.4 Partijen kunnen een Overeenkomst slechts bij aangetekend schrijven opzeggen tegen het einde
van de kalendermaand of tegen het einde van de looptijd indien het een Overeenkomst voor
bepaalde tijd betreft. De opzegging door Opdrachtgever dient altijd te worden gedaan onder opgave
van redenen.
18.5 Een Overeenkomst voor bepaalde tijd kan niet tussentijds door Opdrachtgever worden
opgezegd, noch kan deze opgezegd (geannuleerd) worden vóórdat Aannemer daar een aanvang
mee heeft gemaakt. Opzegging geschiedt tegen het einde van de looptijd mits Aannemer minimaal 3
maanden van tevoren de opzegging heeft ontvangen met inachtneming van de voorwaarden in
artikel 18.4.
18.6 Indien voortijdige of onregelmatige (bijv. geen opzegtermijn in acht nemen) opzegging
plaatsvindt door Opdrachtgever is Opdrachtgever aan Aannemer de in de Overeenkomst volledig
overeengekomen prijs voor de resterende duur van de Overeenkomst voor bepaalde tijd
verschuldigd of de resterende opzegtermijn indien de Overeenkomst voor onbepaalde tijd is
aangegaan. Tevens is Opdrachtgever in zulke gevallen de additionele kosten verschuldigd die
Aannemer reeds heeft gemaakt in verband met de Overeenkomst, evenals de kosten die
voortvloeien uit eventuele annulering van ingeschakelde derden (zoals - onder meer - de eventuele
kosten met betrekking tot onderaanneming). Ook heeft Aannemer recht op vergoeding van het aan
haar zijde ontstane bezettingsverlies.
18.7 Indien Aannemer overgaat tot opzegging of ontbinding dan heeft Opdrachtgever recht op
medewerking van Aannemer bij de overdracht van Werkzaamheden aan derden mits alle
onderliggende declaraties zijn voldaan. Indien er sprake is van opzet of roekeloosheid zoals bedoeld
in artikel 7:952BW aan de zijde van Opdrachtgever waardoor Aannemer zich genoodzaakt ziet om
tot opzegging over te gaan, heeft Opdrachtgever geen recht op medewerking. In geval van
opzegging of ontbinding heeft Opdrachtgever geen recht op schadevergoeding.
Artikel 19. Reparatieclausule nietigheden
19.1 Als enige bepaling uit de AV of uit de onderliggende Overeenkomst geheel of ten dele nietig
en/of niet geldig en/of niet afdwingbaar mocht zijn, dit ten gevolge van enig wettelijk voorschrift,
rechterlijke uitspraak dan wel anderszins, dan zal dit geen enkel gevolg hebben voor de geldigheid
van alle andere bepalingen van de AV of de onderliggende Overeenkomst.
19.2 Als op enige bepaling in de Overeenkomst of op een gedeelte van de Overeenkomst rechtens
geen beroep kan worden gedaan, blijft het overige gedeelte van de Overeenkomst onverminderd
van kracht, met dien verstande dat de bepaling op het gedeelte waarop geen beroep kan worden
gedaan, geacht moet worden zodanig te zijn aangepast dat een beroep daarop wel mogelijk is,
waarbij de intentie van Partijen met betrekking tot de oorspronkelijke bepaling c.q. het
oorspronkelijke gedeelte zoveel mogelijk in stand blijft.
Artikel 20. Toepasselijk recht en geschillen
20.1 De rechtsverhouding tussen Partijen wordt beheerst door het Nederlandse recht.
20.2 Alle geschillen omtrent interpretatie, uitvoering en beëindiging van de Overeenkomst zullen,
met uitsluiting van de burgerlijke rechter en van hoger beroep, ter berechting worden voorgelegd
aan de Raad van Arbitrage voor de Schoonmaak- en Bedrijfsdienstenbranche. De Raad van
Arbitrage voor de Schoonmaak- en Bedrijfsdienstenbranche zal het geschil berechten conform het
Arbitragereglement voor schoonmaak- en bedrijfsdiensten. Behandeling van een geschil door de
Raad van Arbitrage voor de Schoonmaak- en Bedrijfsdienstenbranche schorst de mogelijkheid om de
Algemene voorwaarden Henry Totaal V.O.F. Pagina 11 - 11
Overeenkomst als ontbonden te beschouwen op grond van feiten welke aanleiding waren tot het
gerezen geschil.
20.3 Een geschil is aanwezig, wanneer één van Partijen verklaart dat zulks het geval is.
20.4 Onverminderd hetgeen onder 2 van dit artikel is bepaald, staat het Aannemer vrij
incassogeschillen met Opdrachtgever voor te leggen aan de burgerlijke rechter. Behoudens voor
zover bepalingen van dwingend recht zich hiertegen verzetten, zal in eerste instantie bij uitsluiting
bij vorderingen boven een bedrag van € 25.000,- bevoegd zijn de rechtbank van de woonplaats van
Aannemer dan wel, in kort geding, de voorzieningenrechter van de genoemde rechtbank. In
afwijking hiervan heeft Aannemer steeds de optie om het betalingsgeschil c.q. geldvordering van
meer dan € 25.000,- ook voor te leggen aan enige andere bevoegde rechter. Indien het een
betalingsgeschil c.q. geldvordering betreft van minder dan € 25.000,- ex btw, is echter bij uitsluiting
de rechter bevoegd die op grond van de wettelijke bepalingen als zodanig is aangewezen.
Hoofdstuk B: Aanvullende voorwaarden Glasbewassing, gevelreiniging en
vloerenonderhoud.
Artikel 21. Aanvullende betalingsvoorwaarden glasbewassing.
21.1 Indien de Werkzaamheden m.b.t. de glasbewassing met een andere frequentie dan eenmaal
per maand worden uitgevoerd, zal Aannemer het hiervoor te berekenen bedrag omrekenen in een
maandbedrag, hetgeen maandelijks gefactureerd zal worden tenzij Partijen anders zijn
overeengekomen.
Artikel 22. Aanvullende bepalingen Hulpmiddelen en ondersteuning Opdrachtgever.
22.1 Opdrachtgever staat ervoor in dat Aannemer bij de Werkzaamheden die zien op glazenwas- en
gevelwerkzaamheden aan de buitenkant van het Object, kosteloos gebruik kan maken van de
installaties en voorzieningen aan het gebouw aangebracht ten behoeve van buitenwerkzaamheden.
Opdrachtgever staat er tevens voor in dat die installaties en voorzieningen naar behoren
functioneren. Bij gebreke waarvan de Aannemer gerechtigd is haar Werkzaamheden op te schorten
dan wel volledig in rekening te brengen vanwege de gederfde inkomsten, dit naar keuze van de
Aannemer. Aannemer kan immers geen andere vervangende klus aannemen.
22.2 Opdrachtgever staat ervoor in dat de ruimten in het Object waar de vloeren moeten worden
gereinigd, voor aanvang van de Werkzaamheden geheel zijn uitgeruimd. Indien dat niet het geval is
en Aannemer besluit om de ruimte zelf leeg te maken, zal de extra tijd die daarvoor nodig is in
rekening gebracht worden bij Opdrachtgever. Tenzij Aannemer en Opdrachtgever hierover vooraf
andere afspraken hebben gemaakt.
Artikel 23. Aanvullende bepalingen uitvoering Overeenkomst.
23.1 Indien tijdens de uitvoering van de Werkzaamheden blijkt dat bepaalde glasdelen of geveldelen
niet bereikbaar zijn voor Aannemer zonder extra Hulpmiddelen, dan is Aannemer niet gehouden
deze delen te reinigen totdat die extra Hulpmiddelen zijn ingezet. De kosten van die extra
Hulpmiddelen en de wachttijd komen voor rekening van Opdrachtgever, tenzij hier vooraf andere
afspraken over zijn gemaakt.
Artikel 24. Aanvullende aansprakelijkheidsvoorwaarden
24.1 In geval van gevelreiniging is Aannemer nimmer aansprakelijk voor schade aan het voegwerk
tenzij er sprake is van opzet of roekeloosheid zoals bedoeld in artikel 7:952BW.
24.2 In geval van gebruik van een hoogwerker in combinatie met Werkzaamheden die niet bestaan
uit periodiek schoonmaakonderhoud is Aannemer nimmer aansprakelijk voor schade aan beplanting,
gazons, bestrating, leidingen, putten en dergelijke tenzij er sprake is van opzet of roekeloosheid
zoals bedoeld in artikel 7:952BW.
24.3 In geval van vloerenreiniging is Aannemer nimmer aansprakelijk voor schade aan de vloer door
uitvoering van de Werkzaamheden indien de voorgeschiedenis ten aanzien van de reiniging van de
vloer onbekend is of als Opdrachtgever specifieke reinigingsinstructies heeft gegeven aan Aannemer
waardoor de schade is ontstaan.
Contactgegevens:
Dravietdijk 10
4706LD Roosendaal
Telefoon: +31623323114