Voorwaarden

Algemene voorwaarden voor schoonmaakwerkzaamheden

Algemene Voorwaarden

Vastgesteld door:

de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB)

 

Inhoud:

Hoofdstuk A: Algemeen deel betreffende alle soorten schoonmaakdiensten en producten

Hoofdstuk B: Aanvullende voorwaarden glasbewassing, vloerenonderhoud en gevelreiniging

 

Hoofdstuk A: Algemeen deel betreffende alle soorten schoonmaakdiensten.

 

Artikel 1. Definities.

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

Aannemer: de schoonmaak- en glasbewassingsonderneming die als gebruiker deze AV van toepassing verklaart in haar Overeenkomsten;

AVG: (Europese) Algemene Verordening Gegevensbescherming;

AVB: Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven

AV: deze algemene voorwaarden;

CAO: de Collectieve Arbeidsovereenkomst in het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf

Diensten: Schoonmaak- en glasbewassingswerkzaamheden zoals reiniging, leegruimen, desinfectie, van Objecten in de meest brede zin van het woord waaronder bijvoorbeeld

 

Industriële reiniging:

Waaronder het verwijderen, afvoeren en (doen) verwerken van vervuiling, afzetting en dergelijke in de ruimste zin van het woord, van of in industriële gebouwen, installaties, magazijnen.

Gevel-, vloeren- en glasreiniging:

Waaronder het verwijderen van aangebrachte of door atmosferische invloeden ontstane vervuiling aan verticale en/of horizontale oppervlakken, ongeacht de materiaalsoort of -structuur, alsmede het op bedoelde oppervlakken aan- of opbrengen van lagen met beschermende, afstotende, egaliserende en/of impregnerende werking.

Calamiteitenreiniging:

Waaronder het na een calamiteit beredderen, reinigen en/of reconditioneren van opstallen, voorraden, machines en/of inventaris, een en ander in de ruimste zin van het woord.

Huismeester- oftewel handyman-diensten:

Waaronder het zorgen voor een schoon en veilig woon- en leefklimaat in de Objecten en het toezicht houden op de uitvoering van werkzaamheden op het gebied van schoonmaak-, onderhoud- en (technisch) beheer van het Object.

Hulpmiddelen: ten behoeve van de Werkzaamheden door Aannemer ingezette middelen zoals reinigingsmiddelen en materialen, hoogwerkers, bedrijfsmiddelen en machines etc.

Informatie: alle informatie, gegevens, materialen en instructies ontvangen van Opdrachtgever of van derden op verzoek van Opdrachtgever, waaronder ook informatie over het Object en de in verband daarmee te reinigen oppervlakten.

 

Object: het voorwerp van de Werkzaamheden, waaronder begrepen maar niet beperkt tot de binnen- en buitenkant van een gebouw, zoals vloeren, gevels, ramen, de binnen- en buitenkant van een schip, cleanrooms, een bus, een trein, sanitair, een productiemiddel, een slachterij, een fabriek, een industrieel terrein, een installatie, een voorraad, inventaris en/of een andere roerende dan wel onroerende zaak, etc.

 

Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Aannemer een Overeenkomst sluit;

Overeenkomst: elke overeenkomst van opdracht tussen Partijen strekkende tot het leveren van Producten en Diensten, inclusief het Werkprogramma, elke schriftelijke wijziging of aanvulling op de Overeenkomst, stilzwijgende verlengingen daarvan, alsmede alle feitelijke en rechtshandelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van die overeenkomst, mondelinge en schriftelijke aanbiedingen van Aannemer daaronder begrepen.

 

Partijen: Aannemer en Opdrachtgever;

Producten: Reinigingsmiddelen, apparatuur, machines, installaties, (sanitaire) gebruiksartikelen etc. welke verband houden met de Diensten in de meest brede zin van het woord en verkocht of verhuurd worden aan Opdrachtgever.

 

Algemene voorwaarden Cleanor V.O.F. Pagina 2 - 11

 

Werkzaamheden: alle door Aannemer ten behoeve van Opdrachtgever uit te voeren handelingen en verrichtingen welke nuttig en noodzakelijk zijn om de Diensten te leveren zoals beschreven in de Overeenkomst.

Werkprogramma: een overzicht (werkbon o.i.d.) dat onderdeel uitmaakt van de Overeenkomst en waarop Aannemer in overleg met Opdrachtgever een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de Werkzaamheden aangeeft, zo mogelijk met vermelding van de plaats, het tijdstip en de frequentie van de Werkzaamheden etc., inclusief de voorbereidingsmaatregelen daarop en de prijs.

 

Artikel 8. Onderaanneming.

Aannemer zal bij het inschakelen van onderaannemers voor de uitvoering van Overeenkomst de

nodige zorgvuldigheid in acht nemen bij het selecteren van de onderaannemers en indien Aannemer

dat nodig acht, voorafgaand overleggen met Opdrachtgever.

Artikel 9. Prijs van de Werkzaamheden.

9.1 De prijs van de Werkzaamheden is gebaseerd op de volgende objectieve en subjectieve

factoren:

Onder objectieve factoren worden begrepen:

de kostprijsbepalende factoren ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst, waaronder maar niet

beperkt tot de loon- en/of andere bedrijfskosten van Aannemer, de kosten van de gebruikte

Hulpmiddelen, materialen, transportmiddelen en dergelijke.

Onder subjectieve factoren worden begrepen; de wensen van Opdrachtgever en de bij de opname

van de Werkzaamheden aanwezige of opgegeven of aangenomen hoedanigheden van het Object,

waaronder maar niet beperkt tot de oppervlakte, de bezetting, de toegankelijkheid, de aankleding,

de inrichting, het gebruik en de bestemming.

9.2 Zodra na het sluiten van de Overeenkomst in de objectieve factoren een wijziging optreedt

waarop Aannemer in redelijkheid geen invloed kan uitoefenen, waaronder maar niet beperkt tot een

wijziging in de toepasselijke CAO en/of een wetswijziging, heeft Aannemer het recht de daaruit

voortvloeiende kostenverhogingen aan Opdrachtgever door te berekenen, ongeacht of de wijziging

te voorzien was ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst.

9.3 Indien na het sluiten van de Overeenkomst in de subjectieve factoren een wijziging optreedt die

naar het oordeel van Aannemer een aanpassing in het Werkprogramma en in prijs noodzakelijk

maakt, zal deze prijsaanpassing tot stand komen na schriftelijk akkoord van Opdrachtgever. Dat

schriftelijke akkoord is niet nodig indien er sprake is van meerwerk in de zin van 5.1.

9.4 Opdrachtgever heeft geen recht op vermindering van de prijs indien de uitvoering van de

Werkzaamheden door Aannemer niet of niet geheel mogelijk of niet zinvol is als gevolg van

omstandigheden die krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor

rekening en risico van Opdrachtgever komen.

Artikel 10. Betalingsvoorwaarden.

10.1 Betaling van de facturen dient binnen 30 dagen na factuurdatum of zoveel eerder als is

overeengekomen, te geschieden op de overeengekomen wijze. De voorgenoemde betalingstermijn is

een fatale termijn. De betaling dient verder onvoorwaardelijk en zonder opschorting, korting of

verrekening, uit welken hoofde ook te geschieden. Opdrachtgever zal geen beslag onder zichzelf

doen leggen.

10.2 Opdrachtgever is, zonder dat ingebrekestelling is vereist, in verzuim door het verstrijken van

de betalingstermijn.

Algemene voorwaarden Henry Totaal V.O.F. Pagina 5 - 11

10.3 Indien Opdrachtgever ter zake van enige betaling in verzuim is, zijn alle vorderingen van

Aannemer op Opdrachtgever onmiddellijk en geheel opeisbaar. Tevens is Aannemer alsdan

gerechtigd de Werkzaamheden geheel of gedeeltelijk op te schorten of te beëindigen. Aannemer is

nimmer aansprakelijk voor eventuele schade die Opdrachtgever als gevolg hiervan lijdt.

10.4 Tijdens haar verzuim is Opdrachtgever over de openstaande vorderingen een vertragingsrente

van 1% per maand of gedeelte van een maand verschuldigd.

10.5 Bij buitengerechtelijke invordering is Opdrachtgever, naast de hoofdsom en de

vertragingsrente, de werkelijk door Aannemer gemaakte incassokosten verschuldigd. De

buitengerechtelijke incassokosten belopen ten minste 15% over de eerste € 5.000 (met een

minimum van € 250), 10% over het meerdere tot € 10.000, 8% over het meerdere tot € 20.000,

5% over het meerdere tot € 60.000 en 3% over het meerdere boven € 60.000. Bij gerechtelijke

invordering is Opdrachtgever tevens de gerechtelijke kosten verschuldigd, daaronder begrepen alle

daadwerkelijk gemaakte kosten van rechtsbijstand en de (geliquideerde) proceskosten indien

Opdrachtgever geheel of in overwegende mate in het ongelijk wordt gesteld. Tevens is Aannemer

alsdan gerechtigd de Werkzaamheden geheel of gedeeltelijk op te schorten of te beëindigen.

Aannemer is nimmer aansprakelijk voor eventuele schade die Opdrachtgever als gevolg hiervan lijdt.

10.6 Indien Aannemer gerede twijfel heeft omtrent de betalingscapaciteit van Opdrachtgever kan

Aannemer op eerste verzoek, zowel voorafgaand aan als tijdens de uitvoering van de

Overeenkomst, verlangen dat Opdrachtgever een gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling doet dan

wel genoegzame zekerheid stelt voor de nakoming van haar verbintenis. Onder genoegzame

zekerheid wordt in ieder geval verstaan een op eerste verzoek van Aannemer opeisbare doorlopende

bankgarantie, gesteld door een eerste klas Nederlandse bank, ter hoogte van 110% van de door

Opdrachtgever verschuldigde bedragen (100% van deze bedragen met een opslag van 10% voor

rente).

10.7 Indien de Werkzaamheden eenmalig zijn, is Aannemer gerechtigd om vóór aanvang van de

Werkzaamheden een voorschot van ten minste 30% van de prijs te vragen.

10.8 Betalingen door Opdrachtgever zullen worden aangewend ter voldoening van

achtereenvolgens:

1. vergoeding van schaden en (buitengerechtelijke en incasso) kosten;

2. vergoeding van de vertragingsrente;

3. de uitstaande hoofdsom zoals gefactureerd.

10.9 Indien de Werkzaamheden strekken tot het herstellen van schade waarvoor aan de kant van

Opdrachtgever recht bestaat op het innen van verzekeringsgelden, zoals in geval van brand- en

roetreiniging, zal Opdrachtgever op eerste verzoek van Aannemer, meewerken aan een cessie van

haar vordering op assuradeuren. Dit laat onverlet de verplichting van Opdrachtgever om de

openstaande vordering te voldoen aan Aannemer inclusief de BTW, indien en voor zover deze niet

door de verzekeringsuitkering is gedekt.

Artikel 11. Eigendomsvoorbehoud Producten.

11.1 Wanneer Aannemer Producten aan Opdrachtgever verkoopt, behoudt Aannemer zich de

eigendom van deze Producten voor totdat deze Producten zijn betaald, en alle overige vorderingen

genoemd in artikel 3:92 lid 2 BW die Aannemer op Opdrachtgever heeft of zal verkrijgen zijn

voldaan.

11.2 Opdrachtgever is vanwege het eigendomsvoorbehoud gehouden om de Producten met de

nodige zorgvuldigheid en als herkenbare eigendom van Aannemer te bewaren.

11.3 Zolang de eigendom van de Producten niet op Opdrachtgever is overgegaan, mag zij de

Producten niet verpanden of aan een derde enig ander recht daarop verlenen. Het is Opdrachtgever

ook niet toegestaan de Producten door te verkopen tenzij dit in het kader van de normale

uitoefening van haar bedrijf gebruikelijk is.

11.4 Indien Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van haar verbintenis of indien Aannemer

goede grond heeft te vrezen dat Opdrachtgever hierin tekort zal schieten, ook in de gevallen als

bedoeld in artikel 6:80 BW, is Aannemer, onverminderd haar overige rechten, bevoegd onmiddellijke

afgifte te vorderen van de onder eigendomsvoorbehoud vallende Producten. Hiertoe verklaart

Opdrachtgever dat zij op eerste verzoek van Aannemer op ieder gewenst tijdstip alle relevante

gegevens uit de administratie zal verschaffen. Tevens verklaart Opdrachtgever dat zij op eerste

verzoek Aannemer de toegang zal verschaffen tot haar bedrijfsgebouwen en bedrijfsterreinen

teneinde Aannemer te laten verifiëren of de Producten nog aanwezig zijn in de voorraad van

Opdrachtgever teneinde deze mee te nemen dan wel deze over te dragen in eigendom en er een

eerste stil pandrecht op te vestigen.

11.5 Na afgifte van de Producten zal Opdrachtgever worden gecrediteerd voor de marktwaarde die

de Producten op dat moment hebben, die in geen geval hoger kan zijn dan de oorspronkelijke prijs,

verminderd met de op de terugneming gevallen kosten en de overige schade van Aannemer.

Algemene voorwaarden Henry Totaal V.O.F. Pagina 6 - 11

11.6 Indien de bepalingen uit dit artikel, met name de afgifteplicht, niet of niet tijdig worden

nageleefd door Opdrachtgever, verbeurt Opdrachtgever ten behoeve van Aannemer zonder dat

rechterlijke tussenkomst vereist is, een direct opeisbare boete van € 10.000,- per overtreding en €

500,- voor iedere dag dat de overtreding voortduurt.

11.7 Opdrachtgever doet bij voorbaat afstand van eventuele retentierechten met betrekking tot de

producten en zal geen beslag doen leggen op de producten.

Artikel 12. Aansprakelijkheid en AVB.

12.1 Aannemer beperkt haar bedrijfs- en opzichtaansprakelijkheid jegens Opdrachtgever tot de

vergoeding van de directe (zaak)schade jegens Opdrachtgever en aan haar gerelateerde derden die

het rechtstreekse gevolg is van uitoefenen van haar bedrijf alsmede van een (samenhangende serie

van) toerekenbare tekortkoming(en) in de uitvoering van de Werkzaamheden. Deze

aansprakelijkheid voor directe schade is altijd beperkt tot de bedragen welke volgens de

aansprakelijkheidsverzekeraar van Aannemer voor het betreffende evenement worden uitgekeerd

(zie de maximale dekkingsbedragen onder 12.4) dan wel tot het bedrag in artikel 12.5 indien geen

uitkering plaatsvindt, vermeerderd met het eventueel door Aannemer uit hoofde van de AVB te

dragen eigen risico.

12.2 Onder directe schade wordt – onder meer – verstaan: de gemaakte redelijke kosten ter

vaststelling van de oorzaak en omvang van de schade; de gemaakte redelijke kosten om de

prestatie van Aannemer aan de Overeenkomst te laten beantwoorden en de gemaakte redelijke

kosten ter voorkoming of beperking van de schade.

12.3 Aannemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen maar niet

uitsluitend: gederfde winst, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, bijv. door het

tijdelijk geen gebruik kunnen maken van ruimten in het Object, en andere gevolgschade of indirecte

schade die het gevolg is van het niet, niet tijdig of niet deugdelijk presteren door Aannemer,

uitgezonderd aansprakelijkheid veroorzaakt door opzet of roekeloosheid van Aannemer zoals

bedoeld in artikel 7:952BW.

12.4 Aannemer heeft een AVB afgesloten. Daarin zijn schades van Opdrachtgever, waarvoor

Aannemer aansprakelijk wordt geacht onder de AVB, verzekerd tot maximaal:

• bij bedrijfsaansprakelijkheid schades tot € 1.134.000,- per aanspraak, met maximum van €

2.500.000,- totaal aan aanspraken per verzekeringsjaar (onder aftrek het in de AVB genoemde

eigen risico per aanspraak);

• bij opzichtschades (aan in bewerking zijnde glasoppervlaktes, interieur, gevels of vloeren) tot

€ 50.000,- per aanspraak met een maximum van € 100.000,- per verzekeringsjaar (onder aftrek het

in de AVB genoemde eigen risico per aanspraak);

• bij verlies van sleutels van een Object door Aannemer tot de kosten voor het vervangen van

de sleutels tot € 25.000,- per aanspraak met een maximum van € 50.000,- per verzekeringsjaar

(onder aftrek het in de AVB genoemde eigen risico per aanspraak).

12.5 Indien, om welke reden dan ook, geen uitkering krachtens de AVB mocht plaatsvinden, is de

totale door Aannemer erkende aansprakelijkheid, uit welken hoofde ook, beperkt tot het bedrag van

de schade die Aannemer ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst voorzag als mogelijk gevolg

van het tot vergoeding verplichtende handelen of nalaten. Dit is altijd gemaximeerd tot het bedrag

van de netto factuurwaarde van de Werkzaamheden, en als de Overeenkomst een

duurovereenkomst betreft dan wordt het bedrag gesteld op maximaal eenmaal het bedrag dat in de

twaalf maanden voorafgaand aan het ontstaan van de schade in rekening is gebracht aan

Opdrachtgever.

12.6 Onverminderd hetgeen hiervoor is bepaald, is Aannemer voor schade die het gevolg is van het

gebruik van Producten die zij van derden heeft betrokken, niet verder aansprakelijk dan deze

derden jegens Aannemer.

12.7 Ingeval er asbest vrijkomt door de Werkzaamheden is Aannemer nimmer aansprakelijk voor de

kosten en/of schade die hierdoor ontstaat.

12.8 Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat Opdrachtgever

de schade onverwijld, doch uiterlijk 14 dagen nadat Opdrachtgever bekend is geworden met de

schade of daarmee redelijkerwijs bekend had moeten worden, schriftelijk aan Aannemer meldt.

12.9 Eventuele rechtsvorderingen dienen op straffe van verval van alle rechten uiterlijk 1 jaar na

tijdige melding van de schade aanhangig te zijn gemaakt.

12.10 Aannemer kan zich niet beroepen op een beperking van haar aansprakelijkheid, voor zover de

schade het rechtstreekse gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van Aannemer.

12.11 Opdrachtgever is gehouden om schade beperkende maatregelen te nemen. Aannemer heeft

altijd het recht om de schade ongedaan te maken of te beperken door herstel of verbetering van de

uitgevoerde Werkzaamheden.

Algemene voorwaarden Henry Totaal V.O.F. Pagina 7 - 11

12.12 Het bepaalde in de voorgaande leden heeft zowel betrekking op de contractuele als de

buitencontractuele aansprakelijkheid van Aannemer jegens Opdrachtgever.

Artikel 13. Verbod op overname werknemers

13.1 Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van Aannemer dan wel een verzoek zoals

bedoeld in 15.1. is het Opdrachtgever dan wel aan haar gelieerde vennootschappen niet toegestaan,

noch gedurende de looptijd van de arbeidsovereenkomst van werknemers met Aannemer noch

gedurende de looptijd van de Overeenkomst en gedurende zes maanden na beëindiging daarvan,

werknemers van Aannemer in dienst te nemen dan wel op enigerlei andere wijze, direct of indirect,

in te schakelen voor het verrichten van Werkzaamheden ten behoeve van Opdrachtgever dan wel

aan haar gelieerde vennootschappen.

13.2 Bij overtreding van het voorgaande lid, verbeurt Opdrachtgever ten behoeve van Aannemer

zonder dat rechterlijke tussenkomst vereist is, een direct opeisbare boete van € 3.000,- per

werknemer en € 500,- voor iedere week dat de overtreding per werknemer voortduurt.

Artikel 14. Contractswisseling en werkgelegenheid

14.1 Aannemer is gehouden aan de CAO waaronder de contractwisselingsparagraaf en het

bijbehorende overdrachtsprotocol. Om aan de verplichtingen die hieruit voortvloeien te kunnen

voldoen heeft Aannemer informatie van Opdrachtgever nodig. Opdrachtgever verplicht zich derhalve

om zo vroeg mogelijk in overleg te treden met Aannemer over een gewenste heraanbesteding,

waarbij Opdrachtgever de minimale opzegtermijn van 3 maanden bij de opzegging van de

Overeenkomst in acht houdt of zoveel meer als is overeengekomen. Ook zal Opdrachtgever

onverwijld nadat de gunning heeft plaatsgevonden aan het nieuwe schoonmaakbedrijf, de gegevens

van het nieuwe schoonmaakbedrijf doorgeven aan Aannemer zodat Aannemer tijdig aan haar

plichten voortvloeiende uit de CAO kan voldoen.

14.2 Indien door Opdrachtgever of mede door haar toedoen bij een contractwisseling significant

verkeerde of te late Informatie is verstrekt aan Aannemer bijvoorbeeld over de op het object

werkzame werknemers, dan is Aannemer gerechtigd de Overeenkomst per direct schadevrij te

annuleren nog vóór aanvang van de Werkzaamheden tot uiterlijk de 4e maand na aanvang van de

Werkzaamheden, mits deze informatie ertoe zou hebben geleid dat Aannemer de Overeenkomst niet

of op andere voorwaarden was aangegaan. Dit laatste staat ter vrije beoordeling van de Aannemer.

14.3 Opdrachtgever kan Aannemer niet aansprakelijk houden voor schade van welke aard dan ook

die door de overgenomen werknemers zijn veroorzaakt voor het moment van contractwisseling noch

staat Aannemer in voor de kwaliteit en uitvoering van de overeengekomen Werkzaamheden die door

de overgenomen werknemers zijn verricht voor de contractwisseling.

Artikel 15. Overnameplicht bij inbesteding.

15.1 Voor zover Opdrachtgever na beëindiging van de Overeenkomst met Aannemer de Diensten

inbesteedt, dus zelf gaat uitvoeren, zal Opdrachtgever op eerste schriftelijk verzoek van Aannemer

de werknemers op het betreffende Object een arbeidsovereenkomst aanbieden waarbij Partijen nu

voor alsdan overeenkomen dat dit zal geschieden op basis van de wettelijke bepalingen ex 7:662

e.v. inzake overgang van onderneming.

15.2 Indien Aannemer voor de Werkzaamheden op een Object een of meer duurzame Hulpmiddelen

heeft aangeschaft in de 12 maanden voorafgaande aan de inbesteding van de Diensten, met

gezamenlijke bruto aanschafwaarde van € 500,- of hoger, dan is Opdrachtgever verplicht, zodra

Aannemer dat schriftelijk aangeeft, die Hulpmiddelen over te nemen voor de dan geldende

boekwaarde. Bij berekening van de boekwaarde wordt rekening gehouden met een afschrijving van

5 jaar voor schrobmachines en 2 jaar voor andersoortige apparatuur en machines.

Artikel 16. Overmacht, opschorting en ontbinding.

16.1 Onder overmacht ("niet-toerekenbare niet-nakoming") wordt hier verstaan: elke niet aan de

schuld, in subjectieve zin, aan Aannemer te wijten omstandigheid die maakt dat het voor Aannemer

onmogelijk of praktisch te bezwaarlijk is om de Diensten en Werkzaamheden of een gedeelte

daarvan na te komen of verder na te komen, ongeacht of deze omstandigheid ten tijde van de

totstandkoming van de Overeenkomst reeds was te voorzien. Onder overmacht wordt in deze

voorgaande zin in ieder geval begrepen zonder daarmee limitatief te zijn: overlijden en ontstentenis

van de eigenaar-leidinggevende van Aannemer of werknemers, oorlog, oorlogsgevaar, terrorisme,

oproer, molest, brand, waterschade, natuurgeweld, epidemieën, pandemieën, uitbraken van

bacteriële infecties en ziektes zoals listeria, salmonella (in het Object), vrijkomen van giftige stoffen

(in het Object), overstroming, werkstaking, bedrijfsbezetting, uitsluiting, in en

uitvoerbelemmeringen, overheidsmaatregelen, machinebreuk, storingen in de levering van energie

Algemene voorwaarden Henry Totaal V.O.F. Pagina 8 - 11

(in het Object), uitblijven van bepaalde vergunningen noodzakelijk voor de Werkzaamheden,

bedrijfsstoring en overmacht van toeleveranciers.

16.2 In geval van overmacht als bedoeld in lid 1, is Aannemer bevoegd de nakoming van haar

verbintenis of een gedeelte daarvan tijdens de overmacht op te schorten en kan Opdrachtgever als

gevolg daarvan geen nakoming, schadevergoeding of gedeeltelijke ontbinding vorderen doch zal

deze wel de gebruikelijke facturen voor de overeengekomen Diensten moeten blijven voldoen.

16.3 Als de periode van overmacht en als gevolg daarvan de opschorting zoals hiervoor bedoeld,

langer duurt dan 4 weken, is Aannemer bevoegd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te

ontbinden waarbij Aannemer niet gehouden is tot schadevergoeding, met dien verstande dat indien

Aannemer haar verbintenis voor of na het intreden van de overmacht gedeeltelijk is nagekomen, zij

steeds recht heeft op een evenredig deel van de prijs.

16.4 Aannemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien deze gebeurtenissen of

omstandigheden intreden nadat zij haar verbintenis had moeten nakomen.

16.5 Onverminderd de overige rechten die haar op grond van de Overeenkomst en/of deze

voorwaarden en/of de wet toekomen, is Aannemer bevoegd haar verbintenis op te schorten indien:

(a) Opdrachtgever een of meer verbintenissen die voor haar voortvloeien uit de Overeenkomst en/of

deze voorwaarden en/of de wet niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt; (b) Aannemer goede

grond heeft om te vrezen dat Opdrachtgever in de nakoming van een of meer verbintenissen zal

tekortschieten; (c) Opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, haar faillissement is

aangevraagd, aan Opdrachtgever al dan niet voorlopige surseance van betaling is verleend of een

verzoek daartoe is gedaan, ten aanzien van Opdrachtgever een wettelijke schuldsaneringsregeling

van toepassing is verklaard of een verzoek daartoe is gedaan of op andere wijze het vrije beheer

over haar vermogen verliest; (d) het bedrijf van Opdrachtgever wordt geliquideerd; (e)

Opdrachtgever haar bedrijfsvoering staakt dan wel de zeggenschap over haar bedrijf aan een ander

overdraagt.

16.6 Onverminderd de overige rechten die haar op grond van de Overeenkomst en/of deze

voorwaarden en/of de wet toekomen, is Aannemer in de in lid 5 van dit artikel bedoelde gevallen

bevoegd, zonder dat rechterlijke tussenkomst vereist is, de Overeenkomst door middel van een

schriftelijke kennisgeving aan Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien

Opdrachtgever ondanks sommatie gedurende acht dagen nalatig blijft haar verbintenissen na te

komen respectievelijk genoegzame zekerheid te stellen voor de nakoming van haar verbintenissen.

Voor “Opdrachtgever” moet in dit verband in voorkomend geval worden gelezen: “de curator ”dan

wel “de bewindvoerder”.

16.7 In geval van gehele of gedeeltelijke ontbinding van de Overeenkomst door Aannemer op basis

van dit artikel, is zij niet gehouden tot enige schadevergoeding en zijn al haar vorderingen op

Opdrachtgever onmiddellijk en geheel opeisbaar.

Artikel 16a Overmacht en onvoorziene omstandigheden aan de zijde van Opdrachtgever

16a.1 In geval overmacht zoals gedefinieerd in artikel 16.1 ingeroepen wordt aan de zijde van

Opdrachtgever, is Opdrachtgever in het geheel niet bevoegd om de Overeenkomst op te schorten

noch te ontbinden, ook niet indien nakoming slechts praktisch te bezwaarlijk maar nog steeds

mogelijk is. Opdrachtgever is dus alleen bevoegd om een beroep op overmacht ex artikel 16.1. te

doen indien de nakoming van de Overeenkomst in absolute zin feitelijk onmogelijk is geworden.

Onder de Overeenkomst is daarvan alleen sprake indien het voor Opdrachtgever door een van

buiten afkomende omstandigheid of gebeurtenis zoals genoemd in artikel 16.1. het onmogelijk is

geworden om het Object schoon te laten maken of om de betaling van de gebruikelijke facturen

voor de Diensten uit te voeren. Alleen in die gevallen is Opdrachtgever gerechtigd om de afname of

betaling van de Diensten op te schorten of de overeenkomst voor het niet uitvoerbare deel te

ontbinden. Ontbinding en niet-betaling is in zo’n geval toegestaan nadat er 3 maanden zijn

verstreken ná het ontstaan van de overmacht. Opdrachtgever dient altijd een beroep op opschorting

dan wel ontbinding schriftelijk per aangetekend schrijven te doen onder beschrijving en met

onderbouwing van de situatie van overmacht.

16a.2 Blijft betaling uit door Opdrachtgever, door een onterecht beroep van Opdrachtgever op grond

van het vorige lid, dan schiet Opdrachtgever toerekenbaar tekort en is Aannemer gerechtigd om

direct na het verstrijken van de fatale termijn (zie artikel 10) van de eerste onbetaalde factuur, en

dus zonder enige ingebrekestelling:

a. de eigen Diensten op te schorten ex artikel 6:52 BW; en

b. rente en incassokosten te vorderen zoals bedoeld in artikel 10;

c. de Overeenkomst te ontbinden en schadevergoeding te vorderen ex artikel 6:265 BW minimaal

bestaande uit de opdrachtsommen zoals die verschuldigd waren tot aan de datum waarop zij

oorspronkelijk verschuldigd waren.

Algemene voorwaarden Henry Totaal V.O.F. Pagina 9 - 11

16a.3 Ingeval Opdrachtgever een wijziging van de Overeenkomst wenst, waaronder bijv.

opschorting van de betaling of vermindering van de Overeenkomst, op grond van onvoorziene

omstandigheden ex artikel 6:258 BW (door bijvoorbeeld een pandemie die ten tijde van het aangaan

van de overeenkomst nog niet te voorzien was), dan zal Opdrachtgever daartoe een rechtelijk

verzoek moeten doen. Aannemer is pas bij toekenning door een rechter van zo’n verzoek, verplicht

daaraan mee te werken. Mocht een bevoegde rechter op verzoek van Opdrachtgever daadwerkelijk

dat verzoek toestaan dan spreken Partijen nu voor alsdan af de rechter dat alleen kan toewijzen

onder de verplichting dat Opdrachtgever minimaal 60% van de Diensten zal blijven betalen voor de

resterende duur van de Overeenkomst. Aannemer neemt dan de andere 40% voor haar rekening.

Partijen mogen immers wel de gevolgen van een beroep op onvoorziene omstandigheden

overeengekomen doch het beroep zelf mag niet contractueel worden uitgesloten.

Artikel 17. Verwerking van persoonsgegevens

17.1 In het kader van het uitvoeren van de Overeenkomst is het noodzakelijk dat Partijen

persoonsgegevens in de zin van AVG zoals, maar niet gelimiteerd tot, naam, e-mailadressen en

telefoonnummers verwerken. Partijen zijn niet gerechtigd om de persoonsgegevens voor andere

doeleinden te gebruiken dan voor de uitvoering van de Overeenkomst. Zowel Opdrachtgever als de

Aannemer zijn in dit geval in principe altijd beiden verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de

Algemene verordening gegevensbescherming (hierna: AVG) ten aanzien van de door of namens

Opdrachtgever aan Aannemer verstrekte persoonsgegevens tenzij Aannemer kan worden

aangemerkt als verwerker in de zin van de AVG.

17.2 In het geval Aannemer bij de uitvoering van de Overeenkomst optreedt als verwerker in de zin

van de AVG zal een separate verwerkersovereenkomst worden voorgelegd ter ondertekening welke

voldoet aan de wettelijke vereisten van de AVG.

17.3 Op ieder der Partijen rust te allen tijde een zelfstandige verplichting tot naleving van de AVG en

andere toepasselijke wet- en regelgeving alsmede eventueel toepasselijke contractuele of interne

verplichtingen op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens, waaronder maar niet

beperkt tot het nemen van passende beveiligingsmaatregelen, het tijdig in behandeling nemen van

verzoeken van betrokkenen en het informeren van betrokkenen ten aanzien van de verwerking van

persoonsgegevens.

17.4 Partijen garanderen jegens elkaar dat zij als verwerkingsverantwoordelijke rechtmatig

beschikken over in het eerste lid bedoelde persoonsgegevens en bevoegd zijn tot verstrekking van

die gegevens aan de ander. Partijen vrijwaren elkaar derhalve van alle aanspraken van de

betreffende betrokkenen en derden met betrekking tot die persoonsgegevens, behoudens van

datgeen waarvoor een verwerkingsverantwoordelijke zelf aansprakelijk is op grond van de AVG. Als

uitwisselende Partijen welke beiden verwerkingsverantwoordelijke zijn, bestaat er geen wettelijke

plicht in de zin van de AVG om nadere schriftelijke afspraken te maken over de privacy van de

betrokkenen ten aanzien waarvan de persoonsgegevens worden uitgewisseld tussen Partijen.

17.5 Voor zover in het kader van de Overeenkomst door Partijen persoonsgegevens worden

verwerkt, garanderen Partijen dat deze persoonsgegevens op een rechtmatige, behoorlijke en

zorgvuldige wijze worden verwerkt overeenkomstig de AVG. Technische en organisatorische

maatregelen zullen worden getroffen om de persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of enige

andere vorm van onrechtmatige verwerking, daarbij rekening houdend met de stand van de

techniek en de aard van de verwerking.

17.6 Ieder der Partijen verleent medewerking voor zover mogelijk en relevant wanneer een

betrokkene een verzoek indient ter uitoefening van zijn of haar rechten zoals, maar niet beperkt tot,

het recht op inzage, verbetering, verwijdering, bezwaar maken tegen de verwerking van de

persoonsgegevens en een verzoek tot overdraagbaarheid van de eigen persoonsgegevens.

17.7 Ieder der Partijen informeert elkander zo spoedig mogelijk, binnen de wettelijke termijnen,

over het ontdekken van een datalek waarbij persoonsgegevens zijn betrokken. Partijen zullen

vervolgens elkander op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen rondom het datalek.

• 1. een gedetailleerde omschrijving van het datalek;

• 2. type/soort persoonsgegevens betrokken bij het datalek;

• 3. van hoeveel personen de persoonsgegevens betrokken zijn bij het datalek;

• 4. de identiteit van de personen betrokken bij het datalek;

5. de getroffen maatregelen om negatieve gevolgen voor de betrokkenen te beperken en het

 datalek te verhelpen;

• 6. de oorzaak van het datalek;

• 7. de duur van het datalek en het ontstaansmoment.

17.8 In het geval van een datalek zal in ieder geval de volgende informatie verstrekt worden:

Algemene voorwaarden Henry Totaal V.O.F. Pagina 10 - 11

Artikel 18. Duur en opzegging van de Overeenkomst.

18.1 Tenzij anders overeengekomen, is de Overeenkomst voor onbepaalde tijd aangegaan.

18.2 Bij een Overeenkomst voor onbepaalde tijd kan opzegging pas plaatsvinden nadat Aannemer 6

maanden de Werkzaamheden heeft uitgevoerd met inachtneming van artikel 18.3. en 18.4.

18.3 De opzegtermijn voor Partijen bij een Overeenkomst voor onbepaalde tijd bedraagt minimaal 3

maanden en deze termijn begint te lopen:

- bij opzegging door Aannemer:

vanaf het moment dat de aangetekend opzeggingsbrief door Aannemer aan Opdrachtgever is

verzonden.

- bij opzegging door de opdrachtgever:

1. indien de aannemer meedingt in de nieuwe aanbestedingsprocedure:

op het moment dat Aannemer het bericht heeft ontvangen wie de nieuwe aannemer is;

2. indien de aannemer niet meedingt in de nieuwe aanbestedingsprocedure

Op het moment dat Aannemer de opzegging bij aangetekend schrijven heeft ontvangen, echter met

dien verstande, dat minimaal 1 maand van de opzegtermijn dient te liggen na het moment, waarop

de nieuwe aannemer of het besluit tot herin besteding door Aannemer is ontvangen.

18.4 Partijen kunnen een Overeenkomst slechts bij aangetekend schrijven opzeggen tegen het einde

van de kalendermaand of tegen het einde van de looptijd indien het een Overeenkomst voor

bepaalde tijd betreft. De opzegging door Opdrachtgever dient altijd te worden gedaan onder opgave

van redenen.

18.5 Een Overeenkomst voor bepaalde tijd kan niet tussentijds door Opdrachtgever worden

opgezegd, noch kan deze opgezegd (geannuleerd) worden vóórdat Aannemer daar een aanvang

mee heeft gemaakt. Opzegging geschiedt tegen het einde van de looptijd mits Aannemer minimaal 3

maanden van tevoren de opzegging heeft ontvangen met inachtneming van de voorwaarden in

artikel 18.4.

18.6 Indien voortijdige of onregelmatige (bijv. geen opzegtermijn in acht nemen) opzegging

plaatsvindt door Opdrachtgever is Opdrachtgever aan Aannemer de in de Overeenkomst volledig

overeengekomen prijs voor de resterende duur van de Overeenkomst voor bepaalde tijd

verschuldigd of de resterende opzegtermijn indien de Overeenkomst voor onbepaalde tijd is

aangegaan. Tevens is Opdrachtgever in zulke gevallen de additionele kosten verschuldigd die

Aannemer reeds heeft gemaakt in verband met de Overeenkomst, evenals de kosten die

voortvloeien uit eventuele annulering van ingeschakelde derden (zoals - onder meer - de eventuele

kosten met betrekking tot onderaanneming). Ook heeft Aannemer recht op vergoeding van het aan

haar zijde ontstane bezettingsverlies.

18.7 Indien Aannemer overgaat tot opzegging of ontbinding dan heeft Opdrachtgever recht op

medewerking van Aannemer bij de overdracht van Werkzaamheden aan derden mits alle

onderliggende declaraties zijn voldaan. Indien er sprake is van opzet of roekeloosheid zoals bedoeld

in artikel 7:952BW aan de zijde van Opdrachtgever waardoor Aannemer zich genoodzaakt ziet om

tot opzegging over te gaan, heeft Opdrachtgever geen recht op medewerking. In geval van

opzegging of ontbinding heeft Opdrachtgever geen recht op schadevergoeding.

Artikel 19. Reparatieclausule nietigheden

19.1 Als enige bepaling uit de AV of uit de onderliggende Overeenkomst geheel of ten dele nietig

en/of niet geldig en/of niet afdwingbaar mocht zijn, dit ten gevolge van enig wettelijk voorschrift,

rechterlijke uitspraak dan wel anderszins, dan zal dit geen enkel gevolg hebben voor de geldigheid

van alle andere bepalingen van de AV of de onderliggende Overeenkomst.

19.2 Als op enige bepaling in de Overeenkomst of op een gedeelte van de Overeenkomst rechtens

geen beroep kan worden gedaan, blijft het overige gedeelte van de Overeenkomst onverminderd

van kracht, met dien verstande dat de bepaling op het gedeelte waarop geen beroep kan worden

gedaan, geacht moet worden zodanig te zijn aangepast dat een beroep daarop wel mogelijk is,

waarbij de intentie van Partijen met betrekking tot de oorspronkelijke bepaling c.q. het

oorspronkelijke gedeelte zoveel mogelijk in stand blijft.

Artikel 20. Toepasselijk recht en geschillen

20.1 De rechtsverhouding tussen Partijen wordt beheerst door het Nederlandse recht.

20.2 Alle geschillen omtrent interpretatie, uitvoering en beëindiging van de Overeenkomst zullen,

met uitsluiting van de burgerlijke rechter en van hoger beroep, ter berechting worden voorgelegd

aan de Raad van Arbitrage voor de Schoonmaak- en Bedrijfsdienstenbranche. De Raad van

Arbitrage voor de Schoonmaak- en Bedrijfsdienstenbranche zal het geschil berechten conform het

Arbitragereglement voor schoonmaak- en bedrijfsdiensten. Behandeling van een geschil door de

Raad van Arbitrage voor de Schoonmaak- en Bedrijfsdienstenbranche schorst de mogelijkheid om de

Algemene voorwaarden Henry Totaal V.O.F. Pagina 11 - 11

Overeenkomst als ontbonden te beschouwen op grond van feiten welke aanleiding waren tot het

gerezen geschil.

20.3 Een geschil is aanwezig, wanneer één van Partijen verklaart dat zulks het geval is.

20.4 Onverminderd hetgeen onder 2 van dit artikel is bepaald, staat het Aannemer vrij

incassogeschillen met Opdrachtgever voor te leggen aan de burgerlijke rechter. Behoudens voor

zover bepalingen van dwingend recht zich hiertegen verzetten, zal in eerste instantie bij uitsluiting

bij vorderingen boven een bedrag van € 25.000,- bevoegd zijn de rechtbank van de woonplaats van

Aannemer dan wel, in kort geding, de voorzieningenrechter van de genoemde rechtbank. In

afwijking hiervan heeft Aannemer steeds de optie om het betalingsgeschil c.q. geldvordering van

meer dan € 25.000,- ook voor te leggen aan enige andere bevoegde rechter. Indien het een

betalingsgeschil c.q. geldvordering betreft van minder dan € 25.000,- ex btw, is echter bij uitsluiting

de rechter bevoegd die op grond van de wettelijke bepalingen als zodanig is aangewezen.

 

Hoofdstuk B: Aanvullende voorwaarden Glasbewassing, gevelreiniging en

vloerenonderhoud.

Artikel 21. Aanvullende betalingsvoorwaarden glasbewassing.

21.1 Indien de Werkzaamheden m.b.t. de glasbewassing met een andere frequentie dan eenmaal

per maand worden uitgevoerd, zal Aannemer het hiervoor te berekenen bedrag omrekenen in een

maandbedrag, hetgeen maandelijks gefactureerd zal worden tenzij Partijen anders zijn

overeengekomen.

Artikel 22. Aanvullende bepalingen Hulpmiddelen en ondersteuning Opdrachtgever.

22.1 Opdrachtgever staat ervoor in dat Aannemer bij de Werkzaamheden die zien op glazenwas- en

gevelwerkzaamheden aan de buitenkant van het Object, kosteloos gebruik kan maken van de

installaties en voorzieningen aan het gebouw aangebracht ten behoeve van buitenwerkzaamheden.

Opdrachtgever staat er tevens voor in dat die installaties en voorzieningen naar behoren

functioneren. Bij gebreke waarvan de Aannemer gerechtigd is haar Werkzaamheden op te schorten

dan wel volledig in rekening te brengen vanwege de gederfde inkomsten, dit naar keuze van de

Aannemer. Aannemer kan immers geen andere vervangende klus aannemen.

22.2 Opdrachtgever staat ervoor in dat de ruimten in het Object waar de vloeren moeten worden

gereinigd, voor aanvang van de Werkzaamheden geheel zijn uitgeruimd. Indien dat niet het geval is

en Aannemer besluit om de ruimte zelf leeg te maken, zal de extra tijd die daarvoor nodig is in

rekening gebracht worden bij Opdrachtgever. Tenzij Aannemer en Opdrachtgever hierover vooraf

andere afspraken hebben gemaakt.

Artikel 23. Aanvullende bepalingen uitvoering Overeenkomst.

23.1 Indien tijdens de uitvoering van de Werkzaamheden blijkt dat bepaalde glasdelen of geveldelen

niet bereikbaar zijn voor Aannemer zonder extra Hulpmiddelen, dan is Aannemer niet gehouden

deze delen te reinigen totdat die extra Hulpmiddelen zijn ingezet. De kosten van die extra

Hulpmiddelen en de wachttijd komen voor rekening van Opdrachtgever, tenzij hier vooraf andere

afspraken over zijn gemaakt.

Artikel 24. Aanvullende aansprakelijkheidsvoorwaarden

24.1 In geval van gevelreiniging is Aannemer nimmer aansprakelijk voor schade aan het voegwerk

tenzij er sprake is van opzet of roekeloosheid zoals bedoeld in artikel 7:952BW.

24.2 In geval van gebruik van een hoogwerker in combinatie met Werkzaamheden die niet bestaan

uit periodiek schoonmaakonderhoud is Aannemer nimmer aansprakelijk voor schade aan beplanting,

gazons, bestrating, leidingen, putten en dergelijke tenzij er sprake is van opzet of roekeloosheid

zoals bedoeld in artikel 7:952BW.

24.3 In geval van vloerenreiniging is Aannemer nimmer aansprakelijk voor schade aan de vloer door

uitvoering van de Werkzaamheden indien de voorgeschiedenis ten aanzien van de reiniging van de

vloer onbekend is of als Opdrachtgever specifieke reinigingsinstructies heeft gegeven aan Aannemer

waardoor de schade is ontstaan.

 

Contactgegevens:

Dravietdijk 10

4706LD Roosendaal

Telefoon: +31623323114

Image

Cleanor.nl

Dravietdijk 10

4707LD Roosendaal

085 8500 109


Privacy beleid

Voorwaarden

Vrijblijvend een offerte

Vraag vandaag nog vrijblijvend een gepersonaliseerde offerte aan